Exploitatie (bedragen * € 1.000) | Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijzigingen | Rekening 2021 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen |
---|---|---|---|---|
Lasten | 27.886 | 29.185 | 28.507 | 678 |
Baten | -30.347 | -31.026 | -30.388 | -638 |
Saldo van baten en lasten | -2.461 | -1.841 | -1.881 | 40 |
Toevoegingen aan reserves (lasten) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves (baten) | 0 | -1.070 | -1.070 | 0 |
Gerealiseerd resultaat | -2.461 | -2.912 | -2.951 | 40 |
De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld is het saldo van lasten en baten weergegeven.
Een positief bedrag (+) laat zien hoeveel geld dit taakveld de gemeente per saldo heeft gekost.
Taakvelden (bedragen * € 1.000) | Lasten / Baten | Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijzigingen | Rekening 2021 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging |
---|---|---|---|---|---|
7.2 Riolering | Lasten | 16.361 | 16.273 | 15.971 | 302 |
7.2 Riolering | Baten | -18.853 | -18.171 | -18.115 | -57 |
Saldo |
| -2.492 | -1.899 | -2.144 | 245 |
7.3 Afval | Lasten | 8.941 | 9.393 | 9.605 | -212 |
7.3 Afval | Baten | -11.244 | -11.637 | -11.499 | -138 |
Saldo |
| -2.303 | -2.244 | -1.894 | -350 |
7.4 Milieubeheer | Lasten | 2.584 | 3.520 | 2.931 | 588 |
7.4 Milieubeheer | Baten | -250 | -1.218 | -774 | -444 |
Saldo |
| 2.334 | 2.301 | 2.157 | 144 |
Totaal saldo taakvelden |
| -2.461 | -1.841 | -1.881 | 40 |
Omschrijving (bedragen * € 1000) | Lasten | V/N | Baten | V/N |
---|---|---|---|---|
7.2 Riolering | 302 | V | 57 | N |
Een aantal voor 2021 geraamde groot onderhoud werkzaamheden aan het riool zijn verschoven naar 2022. | 247 | V |
|
|
Diverse kleine verschillen. Voor de mutatie op de voorziening verwijzen we naar de voorzieningen in hoofdstuk 6. | 55 | V | 57 | N |
|
|
|
|
|
7.3 Afval | 212 | N | 138 | N |
De dotatie (toevoeging) aan de voorziening Afvalstoffen is € 99.000 hoger dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door 1) hogere kosten voor met name afvalinzameling (€ -151.000), zoals hieronder toegelicht; 2) een lager bedrag aan toegerekende compensabele BTW (€ 393.000); 3) hogere kosten voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing (€ -59.000); en 4) de lagere baten uit hoofde van voornamelijk de rioolheffing (€ -84.000). De toegerekende compensabele BTW is lager, door een lager dan geraamd bedrag aan gerealiseerde investeringen. Deze laatste betreft de realisatie van het ECO-park. | 99 | N |
|
|
De hogere kosten voor inzameling van afval zijn gelegen in de afrekening met Cyclus. | 134 | N |
|
|
Dit betreft een tweetal kleine tegenvallers ten opzichte van hetgeen geraamd, waarvan € 27.000 een hogere dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren betreft en de baten van WeCycle (inzameling en recycling) € 19.000 lager dan geraamd zijn. |
|
| 46 | N |
Diverse kleine verschillen. | 21 | V | 92 | N |
|
|
|
|
|
7.4 Milieubeheer | 588 | V | 444 | N |
De Regeling Reductie Energiegebruik kent een eindafrekening in 2021 op basis van het aantal daadwerkelijk bereikte woningen. Het nadeel op de baten (lagere rijksvergoeding) valt weg tegen het voordeel op de lasten (bereikt aantal woningen is lager dan voorzien) en is per saldo neutraal. | 457 | V | 457 | N |
Duurzaamheid en Milieu: een deel van het voordeel wordt veroorzaakt doordat er (in verband met corona) minder inwonersinitiatieven opgestart zijn (bijvoorbeeld Tuinambassadeurs). Ook de aanpassing van het proces verduurzaming openbare ruimte is aangepast waardoor uitgaven lager zijn uitgevallen dan begroot. | 165 | V |
|
|
Diverse kleine verschillen. | 34 | N | 13 | V |
Omschrijving (bedragen * € 1000) | Verschil | V/N |
---|---|---|
Geen toe te lichten mutaties op reserves onder dit programma |
|
|
Totaal | 0 | V |