Gemeenschappelijke regelingen

Regio Midden Holland (RMH)

Openbaar belang en visie

Op belangrijke dossiers wordt samengewerkt met diverse gemeenten in de omgeving van Gouda, zowel dichtbij als verder weg, zoals met Alphen aan den Rijn en Woerden. Regionale samenwerking is een belangrijk aspect van de Goudse Toekomstvisie.

Ontwikkelingen 2021 en eventuele risico's

In de regio Midden-Holland werken de gemeente Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas samen om de belangen van de regio te behartigen. Dit gebeurt in de vorm van een netwerksamenwerking en rond vijf inhoudelijke tafels. Vanuit de wens om focus aan te brengen is gewerkt aan een positioneringsdocument. Er zijn een drietal ‘tafel overstijgende thema’s’ geïdentificeerd, namelijk Groeigebied, Economische vitaliteit en Bereikbaarheid.

Na de vaststelling van dit document door de colleges zal het DB een uitnodiging aan de provincie doen om gezamenlijk met de regio te verkennen bij welke prioritaire thema’s de provincie en de regio elkaar kunnen versterken.

Meer informatie: www.regiomiddenholland.nl

Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH)

Openbaar belang en visie

De Omgevingsdienst Midden-Holland draagt bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Dit doet zij door de uitvoering van de milieutaken voor de hele regio en de provincie Zuid-Holland en de bouw- en woningtoezichttaken voor de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Zuidplas en Waddinxveen.

De taken omvatten vergunningverlening, toezicht en handhaving van milieuregels en bouwregels. Daarnaast adviseert de ODMH en voert zij taken uit ten behoeve van duurzaamheid, energietransitie, bodem, externe veiligheid, geluid- en luchtkwaliteit, ecologie en milieueducatie. De dienst houdt ook toezicht op de kwaliteit en veiligheid van officiële zwemwaterlocaties.

Ontwikkelingen 2021 en eventuele risico's milieu en duurzaamheid

De activiteiten op het gebied van milieu en duurzaamheid zijn beschreven in de jaarrapportage Milieu 2021. Het aantal uitvoeringsuren is in vergelijking met 2020 toegenomen, omdat er extra werkzaamheden zijn afgesproken in het kader van het raadsbrede programma Energietransitie gebouwde omgeving. Opnieuw lag het aantal advies- en vergunning verzoeken hoog. Dit werkte door in de productie van de thema’s Ruimtelijke ordening en milieu, Bodem en Geluid, Lucht, Ecologie en Externe Veiligheid. De productie is echter in lijn gebleven met het jaarprogramma. Tegenover de toegenomen vraag stond een lagere productie op het gebied van juridisch advies en ook duurzaamheid, omdat er eind 2021 minder uren nodig waren voor de Regionale Energiestrategie dan verwacht .

De ODMH monitort de ontwikkelingen rond zeer zorgwekkende stoffen. Deze categorie zal in de toekomst nieuwe vraagstukken opleveren, vergelijkbaar met PFAS. Het is nog niet in te schatten welke invloed dit zal hebben. Ook lood is een zeer zorgwekkende stof. Provincie Zuid-Holland heeft in 2020 een beleidsregel diffuus lood vastgesteld gericht op het terugbrengen van blootstelling. Zij liet onderzoek doen naar loodgehalten bij speelplaatsen en volkstuincomplexen. Met de Omgevingswet komt de complexe problematiek van diffuus lood naar gemeenten. Dit zal ook in 2022 nog de nodige aandacht vragen.

Er is nog steeds geen duidelijkheid over de financiële gevolgen van de overdracht van bodemtaken van provincie aan gemeenten in het kader van de Omgevingswet. Dit blijft een potentieel risico. Gemeenten blijven hier onder meer via de VNG aandacht voor vragen.

Waar verder rekening mee moet worden gehouden is de aanwijzing van Natura2000-gebied Polder Stein als stikstofgevoelig gebied. Hierover is in september 2019 een raadsmemo aan de gemeenteraad gezonden. De aanwijzing kan betekenen dat er voor diverse bouwplannen meer maatregelen nodig zijn om stikstofuitstoot te reduceren. Hierdoor kunnen bouwplannen vertraging oplopen. De aanwijzing is al aangekondigd door de minister maar nog steeds niet in werking getreden. Het is niet bekend wanneer de inwerkingtreding plaatsvindt.

Bouw- en woningtoezicht

De activiteiten op het gebied van bouw- en woningtoezicht zijn beschreven in de jaarrapportage BWT 2021. Het aantal aanvragen om een omgevingsvergunning en het aantal toezichtmomenten is net als in 2020 opnieuw toegenomen. Tegelijkertijd zien we een meebewegende stijging van de leges waardoor de uitvoering van de BWT-taken kostendekkend zijn uitgevoerd.

Verder zijn er weer veel (grote) projecten uitgevoerd, zoals de voorbereiding op de Omgevingswet, onderhoud monumenten in het kader van Gouda 750 en diverse grote bestemmingsplannen, zowel in Westergouwe als binnenstedelijk

Vanaf 2023 (waarschijnlijke inwerkingtreding Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor de bouw) ontstaat een risico van verminderde legesinkomsten. In 2022 worden de gevolgen van de inwerkingtreding van deze wet naar verwachting duidelijker en zal hieromtrent nadere besluitvorming nodig zijn.

Het afgelopen jaar zijn onderzoeken door de Rijksoverheid (cie. Van Aartsen) en de provincie Zuid-Holland uitgevoerd en aanbevelingen gedaan over het (verbeteren van) het functioneren van de omgevingsdiensten. Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe dit verder zal uitwerken voor de omgevingsdiensten en wat hiervan de eventuele risico’s zijn.

Meer informatie: www.odmh.nl

Groenalliantie Midden Holland en omstreken (GA)

Openbaar belang en visie

Groenalliantie behartigt de bovengemeentelijke belangen van het beheer en de ontwikkeling van groengebieden voor de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel en Waddinxveen. De belangen bestaan uit het behoud en de versterking van de groen- en recreatieve verbindingen, landschappelijke kwaliteiten en de biodiversiteit binnen de natuur- en recreatiegebieden. Ook de bevordering van de leefbaarheid en de toeristische aantrekkingskracht zijn belangrijke speerpunten. Specifiek voor Gouda gaat het om het beheren van de gebieden de Goudse Hout en de Oostpolder. Zowel inwoners van Gouda als bezoekers kunnen in deze gebieden rusten, sporten, bewegen en recreëren.

Ontwikkelingen 2021 en eventuele risico's

De coronapandemie heeft een stempel gedrukt op de ontwikkelingen in 2021. Door de toename van het gebruik van de gebieden is er extra informatie verstrekt en meer inzet van de BOA’s gevraagd, met name in de weekenden en in de vakantieperioden. Door een toename van het aantal bezoekers in de gebieden is een hogere frequentie van het afval verwijderen nodig en zijn er meer reparatiekosten vanwege een toenemend aantal vernielingen. Het vandalisme is namelijk in alle natuur- en recreatiegebieden van Groenalliantie behoorlijk toegenomen.
Vooralsnog zijn er geen grote (financiële) gevolgen voor de uitvoering van (onderhouds-) werkzaamheden.

De coronapandemie heeft het belang van natuur- en recreatiegebieden geaccentueerd: groen is goed, gezond en maakt gelukkig. Als vastgesteld in het ‘Ontwikkelplan Groenalliantie 2030’ wil Groenalliantie verkennen wat de kansen, mogelijkheden en eventuele belemmeringen zijn van het uitbreiden van het areaal aan natuur- en recreatiegebieden en daarmee bijdragen aan meer groene natuur- en recreatieruimte. De behoefte aan deze ruimte is groot gezien de huidige drukte in de natuur- en recreatiegebieden. Het uitbreiden van de gebieden zou mogelijk kunnen leiden tot extra benodigde investeringen. Een verkenning van de financieringsmogelijkheden wordt opgestart.

In alle gebieden van Groenalliantie Midden-Holland en omstreken zijn in 2021 verbeteringen en aanvullingen in de recreatieve voorzieningen uitgevoerd. De informatievoorziening in alle gebieden is vernieuwd en de planvorming voor sanitaire voorzieningen is afgerond. Alle ontwikkelingen passen binnen de begroting van Groenalliantie.

‘Ontwikkelplan Groenalliantie 2030’ 

In 2021 is het ‘Ontwikkelplan Groenalliantie 2030’ en bijbehorende ‘Investeringsagenda Groenalliantie 2021-2025’ definitief vastgesteld. Dit plan vormt een algemeen handelingskader voor het bestuur voor de komende tien jaar. Om invulling te geven aan de drie hoofdopgaven waarvoor de Groenalliantie staat, zijn negen strategische doelen geformuleerd. Door middel van een interactief gebiedsproces met gebiedspartners is de investeringsagenda opgesteld. In oktober 2021 is er een raadsinformatiebijeenkomst georganiseerd om de input van de raadsleden uit Gouda te verzamelen. Ook is de gebiedsadviescommissie Groenalliantie geraadpleegd.

Wijziging Gemeenschappelijke regeling

In 2021 is de Gemeenschappelijke Regeling op onderdelen gewijzigd. De compartimentering (respectievelijke Reeuwijkse Plassen en omstreken en Krimpenerwaard) is opgeheven in de begroting van Groenalliantie, waardoor de verdeelsleutel van de deelnemersbijdragen is gewijzigd. De deelnemersbijdrage van gemeente Gouda is niet veranderd. Daarnaast zijn de twee gebiedsadviescommissies Reeuwijkse Plassen en omstreken en Krimpenerwaard samengevoegd tot één gebiedsadviescommissie.

Uittreden provincie Zuid-Holland

Het college van gedeputeerde staten van de provincie Zuid-Holland heeft besloten om per 1 januari 2018 uit diverse recreatieschappen te treden. Voor Gouda betreft dit Groenalliantie. Volgens de afgesloten uittredingsovereenkomst handhaaft de provincie voor de jaren 2018-2021 haar bijdrage op het niveau van 2017. Voor de periode 2022-2025 reserveert PZH gemiddeld over de schappen ongeveer 85% van het in 2021 te verstrekken bedrag. De overige 15% is ‘het flexibele deel’. De provincie heeft met vragenlijsten onderzocht hoe zij de inzet van dit flexibele deel wil verdelen. Bij uittreding heeft provincie Zuid-Holland met de schappen individuele afspraken gemaakt over onder meer de voortzetting en hoogte van de financiering. Voor Groenalliantie gaat het om een jaarlijkse afname van 10% van de financiering. Deze afname is opgevangen in de begroting.

In 2021 is verder gesproken met de schappen en de provincie Zuid-Holland over de financiële bemoeienis van de provincie na 2025 als de financieringsovereenkomsten met de schappen aflopen. De provincie gaat in 2022 een bezoekersonderzoek doen in onder andere de schapsgebieden.

Meer informatie: https://www.groenalliantiemiddenholland.nl/default.aspx

Streekarchief Midden-Holland (SAMH)

Openbaar belang en visie

Het SAMH is het cultuurhistorisch ‘geheugen' van Midden-Holland. SAMH bewaart onder andere de archieven van Gouda volgens de wettelijke bepalingen in de archiefwet. Het SAMH is daarnaast het regionaal historisch netwerk en historisch documentatiecentrum. Hiertoe worden ook archieven van talloze particuliere instellingen en bedrijven bewaard. Met cultuurhistorie speelt het SAMH ook een rol in de stadspromotie van Gouda.

Ontwikkelingen 2021 en eventuele risico's

Door het voordeel van het eenmalige positieve resultaat van het coronajaar 2020 (voordeel vanwege de huurkorting door de gemeente Gouda en het uitstel van bijvoorbeeld opleidingen en daarmee samenhangende kosten) is in 2021 sneller dan verwacht het weerstandsvermogen opgebouwd, hetgeen in lijn was met de wens van het algemeen bestuur en verwoord in de nota reserves en voorzieningen.

Hoewel het Streekarchief door lockdowns enkele keren (deels) gesloten is geweest, werd er in 2021 wel steeds een zo veel mogelijk digitale dienstverlening geleverd voor urgente vragen. Het opvragen van archiefstukken door de aangesloten gemeenten en hun inwoners bleef mogelijk.

Eind maart kwam de nieuwe raadpleegomgeving online. Vooral de mogelijkheden om de uitgebreide beeldbank te gebruiken (15.000 foto’s gedigitaliseerd en bijna 1.000 plattegronden en kaarten) en onderzoek te doen in de vele nieuwe genealogische data die er beschikbaar zijn gekomen, kunnen rekenen op hoge waardering van de bezoekers. De educatieve website Geschiedenislokaal Midden-Holland werd uitgebreid met een nieuw thema: Nederland 1948-2008. Dit thema sluit aan bij de eindexamenmodule voor de HAVO en bevat een keur aan onderwerpen, zoals emancipatie, jeugdcultuur, de Koude Oorlog en economische groei. In 2022 zullen de inmiddels gedigitaliseerde doop-, trouw- en begraafregisters, bevolkingsregisters en graf- en militieregisters beschikbaar komen op de website.

De actieve deelname van het Streekarchief aan de proeftuinen van de VNG sinds 2019 is de voorbereiding op de inwerkingtreding van de Wet open overheid en de gemoderniseerde Archiefwet, om zo het bestuur en de gemeenten te informeren over de effecten van de wet en de inrichting van het Streekarchief daarop af te stemmen. In opdracht van het Algemeen Bestuur is het Streekarchief een onderzoek gestart naar de haalbaarheid van de inrichting van een regionaal e-depot. De projectgroep bestaat uit een afvaardiging van bijna alle gemeenten, de Omgevingsdienst Midden-Holland en het Streekarchief.

Meer informatie: https://www.samh.nl

Promen

Openbaar belang en visie

Promen voert voor Gouda de Wsw via een gemeenschappelijke regeling uit. Kerntaak is het bieden van betaald werk en ontwikkelingsmogelijkheden aan inwoners met een arbeidsbeperking met een Wsw-indicatie. De Wsw is in 2015 samen met andere wetten opgegaan in de PW. Vanaf 2015 is er geen nieuwe instroom in de Wsw meer. De huidige arbeidsbeperkten (beschut werk en garantiebanen) worden nu via Prowork bediend. Prowork is speciaal voor de uitvoering van de PW-dienstverlening als BV van Promen opgericht.

Prowork voert in opdracht van de individuele gemeenten re-integratie en mens-ontwikkel-activiteiten uit voor werkzoekenden die ondersteund worden op grond van de PW. Dit in de vorm van leerwerkplaatsen, werkervaringsplaatsen, aangepast(e) werk(plekken) en re-integratiemodules zowel binnen als buiten de locaties van Promen. De concrete afspraken hierover worden vastgelegd in een bijlage bij de Dienstverleningsovereenkomst die met Prowork is afgesloten.

Promen voert doelstellingen uit de programmabegroting uit:

1) Iedereen die kan werken, werkt naar vermogen of is actief voor de samenleving.
2) Voor wie dat nodig heeft is een veilig vangnet beschikbaar (in dit geval in relatie tot werk).

Promen opereert op de commerciële markt door producten en diensten aan derden te leveren. Hierdoor heeft Promen te maken met het normale ondernemersrisico. Door de turbulente economische omstandigheden als gevolg van de huidige coronacrisis is dit risico aanzienlijk toegenomen. Op dit moment zijn de gevolgen van de crisis nog onduidelijk. Aangezien de cao’s voor 2021 en 2022 nog niet zijn vastgesteld is er tevens sprake van onzekerheid met betrekking tot de loonkostenstijgingen. Bij het in het najaar op te stellen Ondernemingsplan Promen 2022 zal rekening worden gehouden met de verwachtingen van dat moment op het gebied van omzetten, lonen en salarissen.

Bedrijvenschap Regio Gouda (BRG)

Openbaar belang en visie

Het Bedrijvenschap Regio Gouda ontwikkelt het bedrijventerrein Gouwe Park even ten westen van Gouda, langs de A20 en A12. Met deze ontwikkeling draagt deze gemeenschappelijke regeling bij aan het versterken van het vestigingsklimaat in Gouda en de regio voor het midden- en kleinbedrijf en grote ondernemers.

Binnen deze gemeenschappelijke regeling werken de gemeenten Gouda, Waddinxveen en Zuidplas op gelijkwaardige basis samen. De gemeenten nemen elk voor 1/3e deel in het uiteindelijk voor- of nadelig financieel resultaat bij afsluiting van de ontwikkeling. Door de gemeente Gouda zijn en worden geen investeringen in het Bedrijvenschap gedaan.

Ontwikkelingen 2021 en eventuele risico's

In de eerste helft van 2021 zijn alle eind 2020 nog resterende kavels verkocht; in 2022 zal de laatste verkochte kavel juridisch worden geleverd. Omdat in de gemeenschappelijke regeling is bepaald dat deze wordt opgeheven indien (vrijwel) alle uitgeefbare kavels zijn verkocht heeft het Algemeen Bestuur van het Bedrijvenschap op 23 juni 2021 besloten:

a. de gemeenschappelijke regeling Bedrijvenschap Regio Gouda per 31 december 2022 op te heffen en over te gaan tot ontbinding en vereffening.

b. dat indien op enig moment na 23 juni 2021 blijkt dat op 31 december 2022 de gronden van het Bedrijvenschap Regio Gouda niet geheel zijn uitgegeven het Dagelijks Bestuur mandaat heeft om aan de raden van de drie deelnemende gemeenten instemming te vragen de gemeenschappelijke regeling eerder/per 31 december 2022 op te heffen en na de verleende instemming dit ter goedkeuring voor te leggen aan Gedeputeerde Staten.

Voortvloeiend uit dit besluit en op grond van artikel 35 van de gemeenschappelijke regeling stelt het Algemeen Bestuur een liquidatieplan op, dat ter instemming wordt voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten. Op 1 december 2021 heeft het Algemeen Bestuur van het Bedrijvenschap het liquidatieplan vastgesteld en vervolgens aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten (Gouda, Waddinxveen en Zuidplas) gezonden met het verzoek in te stemmen met dit liquidatieplan. Deze instemmingen hebben in het eerste kwartaal van 2022 plaatsgevonden.

In de vergadering van het Algemeen Bestuur van deze gemeenschappelijke regeling is op 4 december 2019 besloten om in de jaren 2020 en 2021 over te gaan tot tussentijdse fysieke winstuiterkering en in 2022, bij beëindiging van deze gemeenschappelijke regeling het dan resterend saldo uit te keren. In dit verband heeft in 2021 een tweede uitkering aan de deelnemende gemeenten plaatsgevonden. Dit betrof een bedrag van € 3.000.000; per deelnemende gemeente derhalve € 1.000.000.

Gevolgen coronacrisis

De coronacrisis heeft vrijwel geen nadelige gevolgen gehad. Alle begin 2020 nog resterende uit te geven kavels zijn inmiddels verkocht.

Meer informatie: www.gouwepark.nl

Grondbank RZG Zuidplas

Openbaar belang en visie

Vanaf 2011 functioneert de Grondbank RZG Zuidplas als stallingbedrijf. De gronden zijn bedoeld voor de ontwikkeling van de Zuidplaspolder tot een gebied voor wonen, werken en natuur, indirect draagt de Grondbank bij aan het invullen van de regionale woningbouwopgave. Het aandeel van Gouda in de Grondbank is 6%. Voor dit percentage draagt Gouda bij aan de kosten van de Grondbank en staat via een verliesvoorziening samen met de andere deelnemers garant voor de eventuele tekorten.

Ontwikkelingen 2021 en eventuele risico's

In 2021 hebben de gesprekken tussen de Grondbank en de gemeente Zuidplas over het in eigendom overnemen van de gronden van de Grondbank door de gemeente Zuidplas geresulteerd in de aankoop van de gronden door de gemeente Zuidplas. De koopovereenkomst is op 1 juli 2021 door de provincie, de gemeente Zuidplas en de Grondbank ondertekend. Met betrekking tot de waarde van de gekochte gronden is het resultaat van deze verkoop dat de boekwaarde is gedekt en gemeente Gouda ook geen toekomstige financiële bijdrage meer aan de Grondbank hoeft te doen.

Gevolgen coronacrisis

De coronacrisis heeft nauwelijks gevolgen gehad voor de Grondbank. Aan de inkomstenkant, bij de verhuur en pacht van de gronden zijn op heel beperkte schaal maatregelen in de vorm van uitstel van huur nodig gebleken als gevolg van de coronacrisis. Ten opzichte van de totale begroting van de Grondbank, zijn de financiële gevolgen hiervan nihil.

Hecht / Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg (RDOG HM)

Openbaar belang en visie

Hecht bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de burgers in de regio Hollands Midden in normale en crisisomstandigheden. Daarnaast zet Hecht in om de effecten van gezondheidsbedreigingen te beperken. Dit gebeurt door de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, volksgezondheid en ambulancezorg.

Wijze dienen belang

Hecht geeft uitvoering aan drie diensten: de GGD, GHOR en RAV. De werkzaamheden lopen uiteen van structurele en preventieve maatregelen tot aan de voorbereiding op gezondheidsbedreiging en effectief optreden bij een daadwerkelijke gezondheidsbedreiging. Voor de openbare gezondheidszorg komt daar het bevorderen van de toegang tot zorg bij.

Wettelijke taken

Het jaar 2021 stond in het teken van de benodigde opschaling in het kader van de infectieziekte bestrijding COVID-19 ten behoeve van het grootschalig testen en uitvoeren van de bijbehorende bron- en contactonderzoeken.

De overige wettelijke GGD-taken zijn uitgevoerd zover de lockdown dit toestond. Het gevolg was dat personele capaciteit beschikbaar kwam voor de bestrijding van corona.

De afgelopen periode heeft eens te meer laten zien welke rol Hecht in de regio en voor Gouda heeft. Soms lijkt het wellicht een organisatie die gewoon doet wat ze altijd deed; jaarlijks weer het budget verteerd dat er nu eenmaal is. Maar door de corona-pandemie is volkomen duidelijk geworden dat alle taken samen zorgen voor de bewaking, bescherming en bevordering van de publieke gezondheid in de regio. Iedere taak past precies in een puzzel die voor een belangrijk deel is vastgelegd in de wetten, zoals de Wet publieke gezondheid, de Tijdelijke wet ambulancezorg, de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Een puzzel waaruit niet zonder consequenties stukjes kunnen worden weggelaten.

Inhoud voorop!

Discussies in het bestuur van Hecht gingen vaak over financiën en bedrijfsmatige vraagstukken.

Het bestuur bewaakt dat het gesprek over de inhoud goed werd en wordt gevoerd:

  • Inhoud voor financiën;
  • Continuïteit in beleid, verandering kost nu eenmaal tijd;
  • Door middel van scenario’s beter inzicht verschaffen in de beleidskeuzes.

RDOG HM wordt Hecht

Op 25 oktober 2021 is bekend gemaakt dat de RDOG HM voortaan handelt onder de naam Hecht.

De beschrijvende naam RDOG HM is vervangen door een naam met boodschap. Hecht verbindt. Hecht

gelooft dat alleen sámen met de ketenpartners, sámen met de cliënt, sámen met de opdrachtgevers

effectief kan worden gewerkt.

Corona

De coronapandemie heeft laten zien dat Hecht snel en effectief inspeelt op vragen vanuit de samenleving. Naast testen en vaccineren, zijn tienduizenden vragen van burgers, zorginstellingen, scholen en opvangorganisatie et cetera beantwoord. Ook bood Hecht ondersteuning voor mensen die het sociaal of psychisch zwaar hebben door de maatregelen. Hecht gaat daarnaast met onder andere de gemeenten aan de slag om de impact van corona op de samenleving te minimaliseren.

De pandemie heeft echter ook zijn impact op Hecht als organisatie. Een jaar in de loopgraven van de crisis vergt een grote inzet van de medewerkers. Hierdoor zijn niet alle projecten volgens planning verlopen/opgepakt.

Governance

Sinds 2021 maakt Hecht gebruik van twee bestuursadviescommissies BAC: de BAC PG en de BAC ZVH. Uitgangspunt is dat de adviescommissies adviezen aan het algemeen bestuur voorlegt, die kwalitatief onderbouwd en integraal (op inhoud en financiën) besproken zijn en tevens ambtelijk en bestuurlijk (sub)regionaal zijn afgestemd. Dit met het doel om de snelheid van de besluitvorming te bevorderen, de bestuurlijke drukte te verminderen en meer inhoudelijke betrokkenheid bij het beleid van Hecht te kunnen hebben. Dit brengt met zich mee dat het bestuur oog houdt voor de verschillen tussen AB en BAC: het inhoudelijk gesprek en advies vindt plaats in en vanuit een bestuursadviescommissie waarna de besluitvorming volgt in het AB. Het is niet de bedoeling om bij de besluitvorming de hele discussie zoals die plaats heeft gevonden in de BAC’s te gaan herhalen, maar te durven vertrouwen op het advies van de afvaardiging van bestuurders in de BAC. Dit vraagt iets van de algemeen bestuursleden. Deze uitdaging is gezamenlijk aangegaan.

Daar waar vanuit de BAC’s geen eenduidig advies geeft, hakt het AB in onderlinge afstemming, al dan niet via stemming, knopen door om vervolgens te besluiten.

Positieve Gezondheid/ integraal beleid

Hecht heeft het uitgangspunt van positieve gezondheid om te bevorderen dat vanuit een brede

blik op gezondheid wordt gewerkt. Zo wordt ook met gemeenten en ketenpartners gebouwd aan een integrale aanpak. Beleid en uitvoering vanuit de leefwereld van de mensen om wie het gaat; op die manier wordt het mogelijk om daadwerkelijk vorm te geven aan gezamenlijk integraal beleid vanuit verschillende domeinen.

Samen met preventie is positieve gezondheid de belangrijkste motor van een goede publieke

gezondheid. Hecht draagt bij aan het beschermen en bevorderen van de gezondheid van de burgers in de regio. Hecht doet wat nodig is en werkt daarbij collegiaal samen met de gemeentelijk ambtelijke organisaties. Hecht richt zich daarbij op de taken die de diverse wetten hebben toebedeeld aan gemeenten. Dat doet zij in samenwerking met veel regionale partners in het zorg- en veiligheidsdomein.

Integrale aanpak op het vergroten van het gezondheidspotentieel

Nederland is zich al lang bewust van gezondheidsverschillen en de gevolgen ervan. De werkelijkheid die gezondheidsverschillen veroorzaakt, is zeer complex. De aanpak ‘Gelijke kansen op gezondheid’ richt zich vanuit een brede en integrale aanpak op het vergroten van het gezondheidspotentieel van alle burgers door specifiek de aandacht te richten op de doelgroep met een lage sociaaleconomische status. Ook bij corona bleek dat de meest kwetsbaren het meest geraakt worden en het verschil vergroten. Hecht trekt graag met gemeenten en stakeholders gezamenlijk op, vanuit de gedachte dat iedereen recht heeft op gelijke kansen op gezondheid en dit ook essentieel is voor een gezonde samenleving en een gezonde economie. Eind 2021 is in opdracht van het AB een start gemaakt met een verkenning bij gemeenten en de resultaten daarvan worden in 2022 besproken.

Ontwikkelingen Hecht’24

In 2019 is Hecht gestart met het programma Hecht’24 (toen nog Programma RDOG2024 geheten).

Doelstelling van het programma is als volgt:

'In 2024 is Hecht een wendbare, moderne en klantgerichte organisatie. Zij kan meebewegen met

veranderingen in de samenleving en met integrale gezondheidsdeskundigheid blijven bijdragen aan

een gezonder en veiliger Hollands Midden. Daarin heeft zij extra oog voor inwoners in kwetsbare

situaties.'

Het programma richt zich op de volgende doelen:

  • Gezonde en betrouwbare ondersteuning en bedrijfsvoering;
  • Wendbaar in strategie en uitvoering;
  • Datagedreven verbetering en innovatie

Risico’s: Programma Hecht2024.

De kosten gaan voor de baten uit en in de beginjaren 2020 en 2021 zijn de kosten van het programma Hecht2024 hoger dan de opbrengsten.

Meer informatie: www.rdoghm.nl

Risico’s: Coronapandemie.

De ontwikkeling van corona is zeer dynamisch evenals de maatregelen om de pandemie te beteugelen. De financiële effecten hiervan kunnen fors zijn. In het algemeen is financiering vanuit VWS hiervoor beschikbaar.

Meer informatie: https://eengezonderhollandsmidden.nl/dashboard/dashboardthemas/corona

Veiligheidsregio Hollands-Midden (VRHM)

Openbaar belang en visie

De Veiligheidsregio Hollands Midden behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het terrein van brandweer, geneeskundige hulpverlening bij zware ongevallen, rampen en rampenbestrijding. Daarnaast realiseert het een gecoördineerde inzet van de bij zware ongevallen en rampen betrokken organisaties, instellingen en diensten.

Gevolgen COVID-19

Ondanks de COVID-19 pandemie is in 2021 een groot deel van de voorgenomen activiteiten uitgevoerd volgens plan. Vanwege capaciteitsgebrek, de maatregelen ter voorkoming van verspreiding van COVID-19 en inzet in het kader van de pandemie is een deel van de activiteiten uitgesteld naar 2022 of later.

Brandweer

Ondanks corona is de brandweer 24/7 operationeel geweest.

Met betrekking tot het Tweede Loopbaanbeleid zijn in 2021 de eerste mensen uit de 24-uursdienst begonnen met een opleiding buiten de brandweer.

Hollands Midden neemt deel aan de landelijke pilot Gebiedsgerichte Opkomsttijden. De uitkomst hiervan leidt tot een nieuw dekkingsplan voor onze regio. De pilot loopt momenteel landelijk als gevolg van corona en verschillen van inzicht met de Inspectie vertraging op. Hierdoor is het niet gelukt om in 2021 het nieuwe dekkingsplan vast te stellen. Verwacht wordt dat deze medio 2022 wordt vastgesteld.

In 2021 is geregeld dat een groot aantal voertuigen de komende jaren worden vervangen.

Uit onderzoek is gebleken dat het Nederlands stelsel van vrijwillige brandweer grotendeels kan worden gehandhaafd. Voorwaarde hiervoor is dat de rechtspositie van brandweervrijwilligers expliciet wordt gebaseerd op het concept van vrijwilligheid en het contrast met beroepsbrandweer wordt verscherpt. Op basis van de verwachting dat verplichte beschikbaarheid voor mensen met een vrijwillige aanstelling dient te verdwijnen, wordt begin 2022 een start gemaakt met het uitwerken van de consequenties en oplossingsrichtingen voor Hollands Midden.

Het Programma Brandveilig Leven is verbonden aan de Operationele Dienst en er zijn ambassadeurs Brandveilig Leven benoemd.

Wegens capaciteitsgebrek is het in 2021 niet gelukt om het brandonderzoek uit te breiden met incidentonderzoek. Dit doel is meegenomen naar 2022. De daaruit voorkomende data worden ingebracht in het project van het Brandweerrisicoprofiel.

De brandweer heeft een bijdrage geleverd aan het boosterproject van de GGD door artsen te vervoeren naar patiënten die thuis geprikt zijn.

Risico- en crisisbeheersing.

Belangrijke ontwikkelingen in 2021 zijn zaken zoals het duiden van risico’s uit het regionaal risicoprofiel (klimaatverandering, energietransitie, digitale ontwrichting, continuïteit), het bevorderen van zelfredzaamheid.

VRHM heeft branden en inzetten van de multidisciplinaire crisisorganisatie en hulpdiensten onderzocht. De lessen die daaruit zijn geleerd zijn gedeeld en verwerkt in het optreden van allerlei onderdelen binnen VRHM en daarbuiten.

Het afgelopen jaar is aandacht besteed aan opleiding, training en oefening ten aanzien van de crisisthema's Cybergevolgbestrijding, Continuïteit (uitval gas, elektriciteit en drinkwater), Tunnelincidenten en Overstromingen.

Gemeenschappelijke Meldkamer

De meldkamer is belast met het ontvangen, registreren en beoordelen van alle acute hulpvragen ten behoeve van de hulpdiensten. Daarnaast is het bieden van een adequaat hulpaanbod en het begeleiden en coördineren van de hulpdiensten een belangrijke taak. In 2021 is de aanwezigheid van de Calamiteiten Coördinator uitgebreid naar gegarandeerde 24/7 aanwezigheid, conform de wettelijke verplichting. De 24/7 aanwezigheid van de CaCo is noodzakelijk om uitvoering te geven aan de multidisciplinaire coördinatie van de meldkamerprocessen tijdens een (dreigende) crisissituatie (GRIP).

Bevolkingszorg

Vakbekwaamheid en paraatheid van de gemeentelijke crisisorganisatie en -functionarissen is een grote opgave als gevolg van het aantal crisisfunctionarissen (circa 1.300), het beperkt aantal inzetten, het hoge verloop en de begrensde capaciteit. Doel is, om samen met gemeenten, te komen tot een meer compacte, flexibele en toekomstbestendige gemeentelijke crisisorganisatie. In 2020 zijn hier twee onderzoeken naar uitgevoerd. Het eerste onderzoek ging over het rendabeler organiseren van het vakbekwaamheidsprogramma. Uit twee onderzoeken kwam naar voren om kritisch te kijken naar het aantal gemeentelijke crisisfunctionarissen (ca. 1300) en om een meer compacte crisisorganisatie in te richten. De regionale werkgroep Doorontwikkeling Oranje Kolom heeft op basis van de onderzoeksresultaten een implementatieplan opgesteld en voert gefaseerd sub-regionale pools per sleutelfunctie in. Gestart wordt met de functie Officier van Dienst-Bevolkingszorg.

Meer informatie: www.vrhm.nl

Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland (BSGR)

Openbaar belang en visie

De Gemeenschappelijke Regeling BSGR is de uitvoeringsorganisatie voor gemeentelijke- en waterschapsbelasting van elf deelnemende gemeenten en het Hoogheemraadschap van Rijnland. De BSGR voert ook taxaties uit (bepaalt de hoogte van de WOZ-waarden voor alle onroerende zaken in de deelnemende gemeenten). Het beleid van heffing en invordering van belastingen en de belastingverordeningen worden door de deelnemers zelf vastgesteld.

Ontwikkelingen 2021 en eventuele risico's

De BSGR heeft in 2021 aanslagen opgelegd tot een bruto bedrag van € 559 miljoen (2020: € 494 miljoen). Het verschil wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de uitbreiding met de gemeente Velsen (€ 38 miljoen), deels door areaaluitbreiding binnen gemeentes zelf en door de stijging van de tarieven bij de deelnemers. Alle grote kohieren zijn conform planning opgelegd. Door de coronacrisis zijn er wel wijzigingen opgetreden voor met name de kohieren precario en toeristenbelasting. Zo heeft de gemeenteraad van Gouda in oktober 2020 besloten om de tarieven voor toeristenbelasting, precario terrassen en uitstallen van goederen op € 0,00 vast te stellen voor 2020 en 2021. Dit betekent dat er voor het belastingjaar 2021 geen aanslagen toeristenbelasting, precario terrassen en precario uitstallen van goederen zijn opgelegd. Onder de druk van de coronacrisis en de beperkte bezetting op applicatiebeheer, zijn er wijzigingen opgetreden in de planning voor met name de kohieren met leges en precario. Daarnaast worden de gegevens vaak niet op tijd aangeleverd waardoor de planning dient te worden aangepast. De BSGR heeft een exotenmodule ontwikkeld. Hiermee kunnen deelnemers gemakkelijk de bestanden aanleveren, zodat deze door de BSGR rechtstreeks in het systeem kunnen worden ingelezen. Gouda doet sinds 2020 ervaring op met deze exotenmodule in combinatie met het zaaksysteem van Gouda.

Op het gebied van automatisering zijn de volgende ontwikkelingen te zien:

  • Vanaf 2021 kunnen er direct bevragingen op het Handelsregister worden uitgevoerd.
  • De keuze om van de applicatie naar de SaaS omgeving bij Centric over te stappen heeft tot gevolg dat alle applicatiebeheerders een andere werkkring hebben gezocht of met pensioen zijn gegaan. Via inhuur wordt getracht de werkzaamheden te continueren. Door personeelsproblemen bij Centric is het nog niet mogelijk om volledig in de SaaS omgeving te werken. De verwachting is dat dit eind 2023 mogelijk is.  
  • Personeelstekorten bij de BSGR hebben gevolgen voor de kwaliteit en kwantiteit van de dienstverlening. Zo is bijvoorbeeld de voorraad te waarderen objecten niet geslonken, met als gevolg dat er nog aanslagen moeten worden opgelegd.

De WOZ-waardering is in 2021 voor Gouda voor het eerst gebaseerd op oppervlakte (dit was inhoud). Een dergelijke verandering brengt altijd waarde schommelingen met zich mee. Het aantal WOZ-bezwaren zijn hierdoor iets toegenomen. Deze bezwaren zijn, voor zover toegekend, toegekend op basis van secundaire kenmerken en niet op basis van wijziging van m3 naar m2.

Vanaf 2019 is het kostprijscalculatiemodel volledig van toepassing. Bij de deelnemers wordt een voorschot in rekening gebracht. Na afloop van het jaar vindt een afrekening plaats op basis van het werkelijk aantal opgelegde aanslagen. In het model is voor ieder type aanslag een kostprijs bepaald waarvan de hoogte afhankelijk is van de complexiteit van de heffingsmaatstaf. De (voorlopige) bijdrage voor 2021 was € 1.314.368 De definitieve deelnemersbijdrage voor 2021 is vastgesteld op € 1.272.183

Meer informatie: www.bsgr.nl