Indicator | Toelichting | Doelstelling 2021 | Realisatie 2021 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Personeel |
|
|
| ||||
Verzuim | De afgelopen jaren is veel energie gestoken in het verlagen van het verzuim. Aandacht en heldere afspraken hebben geresulteerd in lager verzuim. Dit willen we zo houden. | 4,6% inclusief langdurig verzuim frequentie 1,1. Verzuim anno september 2020: 4,7% en frequentie 0,7; | Verzuimpercentage: 4,8% | ||||
Salaris-lasten | De kosten aan salarissen inclusief sociale lasten zijn een belangrijke post in de begroting van de gemeente (2019: plm. 16% van totale lasten). | De salarislasten blijven binnen het begrote budget. | De salarislasten blijven binnen het begrote budget (2021: begroot na wijziging € 44,7 miljoen; realisatie € 44,4 miljoen). | ||||
Inhuur externen | In 2019 bedroegen de kosten van de inhuur van externen 24% van het totaal van salarislasten en kosten externe inhuur (dit is incl. projectmatige inhuur op de programma’s). Door het verhogen van de interne flexibiliteit en door meer grip op het inhuurproces wordt beoogd om de kosten van inhuur te verlagen. | De kosten van de inhuur van externen bedraagt maximaal 20 % van het totaal aan salarislasten en kosten externe inhuur. | In 2021 bedroegen de kosten van de inhuur van externen 25,3% van het totaal van salarislasten en kosten externe inhuur (dit is incl. projectmatige inhuur op de programma’s). |
Indicator | Toelichting | Doelstelling 2021 | Realisatie 2021 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiën |
|
|
| ||||
Exploitatiesaldo | De meerjarenbegroting is sluitend als er goede verhouding is tussen baten en lasten. | Het verwachte saldo van baten en lasten in het meerjaren-perspectief is > 0. | Het jaarrekeningresultaat 2021 is positief. | ||||
Weerstandsvermogen | Een reservepositie is adequaat als de reserves voldoende zijn om mogelijke risico’s (voor zover die te | De verhouding (ratio) tussen het aanwezige en het minimaal | Het weerstandsratio in 2021 is 2.5%. | ||||
Schuldenplafond | De omvang van de leningenportefeuille (langlopend + kortlopend) van de gemeente Gouda is ten opzichte van andere gemeenten hoog. In het coaltieakkoord is afgesproken dit te bewaken middels een plafond. | Het gehanteerde schuldenplafond bedraagt: | De bancaire schuldpositie bedroeg op 31 december 2021 € 244,6 miljoen. Hiermede zijn we ruim onder het schuldenplafond 2021 gebleven | ||||
Handremprocedure | Indien de sluitende meerjarenbegroting onder druk dreigt te komen, de ratio voor het weerstandsvermogen < 1 dreigt te worden of het schuldenplafond overschreden dreigt te worden (dan wel een combinatie van deze factoren) dan geldt een handremprocedure. | Herstel van het opereren binnen de marges van het financieel kader uit het coalitieakkoord (sluitende meerjarenbegroting, weerstandsvermogen > 1 en schuldpositie onder schuldenplafond). | In 2021 is geopereerd binnen de marges van het financieel kader en het schuldenplafond waardoor er geen aanleiding bestond tot het inzetten van de handremprocedure | ||||
Factuur afhandeling | De wettelijke betalingstermijn voor facturen bedraagt standaard 30 dagen. | De gemeente Gouda betaalt ten minste | 84% |
Indicator | Toelichting | Doelstelling 2021 | Realisatie 2021 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICT |
|
|
| ||||
Geheugen van Gouda | Gouda maakt een ontwikkeling door van taakgericht naar zaakgericht werken. Daartoe is het programma Het geheugen van Gouda opgezet. | In 2021 zijn de bouwstenen om volledig digitaal te kunnen werken, zoals de elektronische handtekening, beschikbaar. | Gerealiseerd | ||||
ICT-infrastructuur | Om de continuïteit van de bedrijfsvoering te waarborgen is en wordt in de ICT geïnvesteerd. Hierdoor is de performance geleidelijk verbeterd. | In 2021 is beschikbaarheid van de ICTinfrastructuur binnen de afgesproken gebruikstijden 99,5% (2020: 99,6%). | Gerealiseerd | ||||
Privacy en datalekken | Op 25 mei 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking getreden. De AVG stelt stevige boetes op het onzorgvuldig omgaan met persoonsgegevens: 20 miljoen of 4% van de jaaromzet als dit hoger is. Het project Gouda Privacyproof is met haar implementatiemaatregelen ten behoeve van het aantoonbaar kunnen voldoen aan de AVG eind 2018 op 88%. | Alle maatregelen om te voldoen aan de AVG zijn ingevoerd, maar behoeven voortdurend aandacht en onderhoud,zoals bewustwording van de medewerkers, de ketenregie op het gebied van persoonsgegevens, het doen van Privacy Impact Assessments etc. | Alle maatregelen die dienen ter bescherming van persoonsgevens zijn ingevoerd en operationeel. |
Indicator | Toelichting | Doelstelling 2021 | Realisatie 2021 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Juridische zaken |
|
|
| ||||
Voorkomen van bezwaarschriften | Het aantal en type bezwaarschriften geeft inzicht in de uitwerking van gemeentelijk beleid in de praktijk en de kwaliteit van de uitvoering. | Doelstelling is maximaal 400 bezwaarschiften per jaar te ontvangen en 100% binnen 18 weken af te doen, waarbij geldt dat de afdoeningstermijn mede afhankelijk is van ontwikkelingen en maatregelen in verband met COVID-19. | Het aantal bezwaarschriften bedroeg circa 300 in het jaar 2021. Daarbij is er in 23 zaken niet tijdig beslist op het bezwaarschrift. Dat is in circa 7,5% van de bezwaarzaken |